Ook al vind ik vrijwel alle klassieke modellen van Puch zeer fraai. Het model VS50R dat ik aan het restaureren ben vind ik het allermooiste! Door het treefje in combinatie met het plaatstuur wordt de ranke bouw geaccentueerd. Eigenlijk heeft het een beetje de uitstraling van een caféracer.
De letters VS staan voor Vollnaben Schalenrahmen, wat volnaaf plaatframe betekent. De tank heeft een inhoud van 5,5 liter en met het R-blok is er een zwaarder motorblok gemonteerd. Omdat nederland vorral heel plat is komen de modellen met een R-blok vooral in het buitenland voor.
De koplamp is een brede type Kikkerbek koplamp met lampjes aan de zijkant en een VDO kilometer teller tot 60km/u.
Deze afbeelding komt uit een duitse folder met verschillende Puch modellen uit 1962
Hier zie je precies die dingen waarvan ik vind dat ze deze brommer bijzonder maken.
Aan de koelmantelkap over de cilinder zie je duidelijk dat dit een R-motor is.
Ook zie je de kickstarter en de voetsteunen met voetrem. De niertjes maken de uitstraling compleet! Als het ware is dit het cosmetische hart van de brommer
Eigenlijk wilde ik altijd een bordeaux rode VS 50L restaureren. Het model met kleine koplamp en een klein bakelieten luchtfilter.
Maar ik had tussen alle spullen ook nog een R blok, een kikkerbek koplamp en een plaatstuur. Bij Rinky Toys hing die poster altijd in de keuken. Het is een erg mooie poster! En een hele mooie brommer Met die zwarte niertjes, een treefje en een plaatstuur.. Dus waarom geen R bouwen dacht ik!
Het blok bepaalt het lettertje.
Dit blok was eigenlijk bestemd voor een motorcarrier die ik om wilde bouwen tot een bakbrommer. Het was een mooi ding met grote wielen voor en achter en een 98cc HMW blok. Dat project is helaas nooit afgekomen en heb de bakbrommer uiteindelijk laten staan in een kraakpand waar ik lang geleden woonde.